Techniques track and field school

این وبلاگ متعلق به آکادمی دوومیدانی تکنیک سمنان با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد.

Techniques track and field school

این وبلاگ متعلق به آکادمی دوومیدانی تکنیک سمنان با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد.

این وبلاگ متعلق به مدرسه دوومیدانی تکنیک با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد .
در این سایت اطلاعات دوومیدانی - آموزش های تئوری مواد مختلف - اخبار و فیلم های دوومیدانی بروز رسانی می گردد .
تلفن تماس 09339026843
Mohammadahmadi4330@
Technique_academy@

۴۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

نکاتی در مورد افزایش وزن

درست مانند هر رژیم غذایی یا برنامه‌ی ورزشی، مهم است که قبل از پیروی از هر رژیم افزایش وزن، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. یک پزشک می‌تواند احتمال سایر مشکلات مربوط به سلامتی مانند مشکلات تیروئید، انگل‌ها و اختلال خوردن را تشخیص دهد. پس از صحبت با یک پزشک، می‌توانید از این دستورالعمل‌ها برای افزایش وزن سالم استفاده کنید:

۱. یک جدول غذایی داشته باشید

چیزهایی که هر روز می‌خورید، و زمان غذا خوردنتان را بمدت چند هفته در یک جدول وارد کنید، تا از عادات غذایی‌تان مطلع شوید و جاهای مناسب برای اضافه کردن کالری را شناسایی کنید. برنامه‌های آنلاینی مانند MyFitnessPal و Fitday می‌توانند ادامه‌ی اینکار را برای شما بسیار آسان کنند.

۲. به کالری مصرفی‌تان بیفزایید

کستی می‌گوید سعی کنید در ابتدا، روزی ۲۰۰ کالری اضافه به رژیم غذایی‌تان بیفزایید و با توجه به نتایجی که می‌گیرید، مقدار کالری را افزایش یا کاهش دهید.

۳. روی کیفیت تمرکز کنید، نه کمیت

کستی میگوید که خوردن همبرگر، چیپس و میلک شیک در تمام طول روز حتی هنگامیکه در حال تلاش برای افزایش وزن هستید نیز، برای بدنتان خوب نیست! در عوض مواد غذایی مغذی را از تمام گروه‌های غذایی انتخاب کنید. گزینه‌های خوب عبارتند از غلات سبوس‌دار مانند ماکارونی گندم کامل، میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و پروتئین خالص.

۴. به تعداد دفعات بیشتری غذا بخورید

هرگز بی خیال یک وعده‌ی غذایی نشوید. احتمالا با وارد کردن کالری بیشتر به هر وعده، زودتر احساس سیری می‌کنید. ایجاد تغییر در مصرف مواد غذایی ممکن است باعث مشکلات دستگاه گوارش و حتی آکنه شود. با پخش کالری مصرفی‌تان در ۵ تا ۶ وعده‌ی کوچکتر در طول روز، هضم غذا را برای معده‌تان آسان‌تر کنید.

۵. هوشمندانه میان وعده بخورید

تنقلات پر کالری مانند آجیل، پنیر، میوه‌های خشک، ماست با گرانولا، آووکادو، چوب شور یا کراکر غلات کامل با کره آجیلی یا هوموس را انتخاب کنید. اگر برای مدتی از خانه بیرون می‌روید، همراه خودتان یک میان وعده ببرید.

۶. مایعات مصرف کنید

بجای نوشابه‌های رژیمی و سایر نوشیدنی‌های کم کالری، نوشیدنی‌های پر کالری و سیر کننده مانند اسموتی‌ها، شیک‌های سالم یا جایگزین‌های وعده غذایی مایع را انتخاب کنید. بمنظور افزایش کالری و جلوگیری از سیر شدن توسط نوشیدنی‌ها در هنگام غذا خوردن، (که ممکن است باعث شود افراد غذای جامد کمتری بخورند) مایعات را در بین وعده‌های غذایی بنوشید.

۷. قبل از خواب، چیزی بخورید

شما می‌توانید در نیمه‌های شب و قبل از خواب، یک میان وعده بخورید. در زمان خواب، ترمیم‌ها و بازسازی‌های زیادی اتفاق می‌افتد، بنابراین غذاخوردن قبل از خواب می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز برای اینکار را به بدنتان برساند. شما می‌توانید یک ساندویچ مربا و کره بادام زمینی بخورید یا با آووکادو، سبزیجات و گوشت بدون چربی یا پنیر، یک ساندویچ آماده کنید.

۸. اهداف قابل دستیابی تعیین کنید

یادتان باشد که صبور باشید. کستی می‌گوید که افزایش وزن، درست مانند کاهش وزن، یک پروسه است و اغلب یک فرایند تدریجی می‌باشد. افزایش وزن ممکن است سال‌ها طول بکشد، بنابراین اگر فورا وزنتان بالا نرفت، امیدتان را از دست ندهید.

سرعتی که در آن، یک فرد باید وزن اضافه کند، به اهداف سلامتی او و وضعیت فعلی سلامتی‌اش بستگی دارد، و یک پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند به تعیین یک وزن هدف مناسب کمک کند. نشانه‌های رسیدن به وزن ایده آل عبارتند از: افزایش انرژی، الگوهای ثابت گرسنگی و سلامت کلی خوب.

۹. کمک بگیرید

کستی می‌گوید که داشتن یک سیستم حمایتی قوی در طول پروسه افزایش وزن بسیار مهم است، هم برای کمک به افراد بمنظور رسیدن به اهدافشان و هم برای مقابله با مشکلات عاطفی که ممکن است بخاطر تغییرات بدن بوجود بیاید! الن لانگر روانشناس می‌گوید که یکی از بهترین راه‌ها برای سازگاری با سایز متغیرتان، این است که برای توجه و قدردانی از ظاهر جدید بدنتان در آینه، وقت بگذارید.

۱۰. درست لباس بپوشید

فراموش نکنید که در مورد ظاهرتان احساس خوبی داشته باشید. با لطافت با خودتان صحبت کنید و بدون توجه به وزنی که دارید، لباس‌هایی انتخاب کنید که به شما احساس خوبی می‌دهند.

  • mohammad ahmadi




  • mohammad ahmadi

تیپ انگشت

تیپ آرنج

تیپ شانه

  • mohammad ahmadi


کنزیوتیپ در طی چند دهه اخیر ابتدا در فرآیند بازتوانی ورزشکاران حرفه ای و هم اکنون به عنوان بخشی از درمان در انواع مختلف مشکلات بافت نرم و سیستم عصبی ـ عضلانی ـ اسکلتی کاربد وسیعی یافته است.

آثار درمانی کنزیوتیپ در تصحیح اختلالات بافت نرم با مکانیسم های مختلفی قابل توضیح است که در اصل همگی به واسطه تأثیر این مداخله بر گیرنده های مکانیکی می باشند. از جمله این مکانیسم ها عبارتند از:

1.     اصلاح مکانیکی (Mechanical correction): 

کنزیوتیپ با فیکس کردن بافت نرم و مفصل باعث تحریک مکانورسپتورها و بروز آثار درمانی مطلوب می شود. این مکانیسم در بیماران مبتلا به آسیب ACL و بیماران Patella tracking syndrome کاربرد دارد.

 2.      تصحیح حجم (Space correction):

کنزیوتیپ با اعمال فشار و جلوگیری از افزایش حجم بافت نرم در کاهش درد و التهاب بکار می رود. در این روش تحریک مکانورسپتورها منجر به فعال شدن سیستمGate control در مسیر انتقال درد و سرکوب پیام های دردناک به مراکز عصبی می شود و بنابراین میزان درک درد کاهش می یابد

 3.     اصلاح عملکرد (Functional correction): 

استفاده از کنزیوتیپ در اطراف مفصل با تحریک مکانورسپتورها و سایر گیرنده های پوستی حین حرکات اکتیو باعث کنترل حرکات مفاصل می شود و از انجام حرکت در دامنه های فراتر از دامنه طبیعی جلوگیری می کند. این مکانیسم در ضایعاتی Ankle sprain ارزش بالینی زیادی دارد.

 4.     تصحیح راستای فاسیا (Fascia correction):

 خاصیت الاستیک کنزیوتیپ فاسیا را در یک راستای مناسب قرار می دهد. این فرآیند در ارتقاء اثر تکنیک های دستی مثلاً در درمان trigger point یا sublaxating pattella کاربرد فراوانی دارد.   

 5.     اصلاح جریان لنفاوی (Lymphatic correction): 

اصلاح بافت نرم با مکانیسم های پیشین به طور کلی می تواند باعث کاهش فشار روی عروق لنفاوی و کمک به گردش (Dranage) لنف شود.

 برای رسیدن به بهترین آثار درمانی با استفاده از کنزیوتیپ لازم است درمانگر به نکات زیر توجه نماید

 1-ارزیابی دقیق و صحیح از بیماران

 2-قرار دادن اندام در وضعیت مناسب برای انجام کنزیوتیپ

 3- تعیین میزان تنشن مجاز در بافت به دنبال استفاده از کنزیوتیپ

 4-جهت چسباندن کنزیوتیپ

  • mohammad ahmadi

برای این کار هیچ دارو و هیچ رژیم خاصی موثر نیست. پس راه حل چیست؟
هر یک از ما دارای ساختار بدنی خاصی هستیم و در اثر اضافه شدن وزن، چربی در مناطق خاصی از بدن ما انباشته می‌شود و تنها راه تغییر حجم چربی در یک منطقه خاص مثل ران‌ها، تغییر عادات غذایی است. با رعایت یک « رژیم لاغری اصولی و علمی» چربی بدن می‌سوزد. این رژیم لاغری، یک رژیم کلی برای تمام بدن است نه فقط برای یک قسمت از آن.

اگر چربی در منطقه ران جمع شده باشد با اجرای رژیم لاغری به مرور ران‌ها متناسب می‌شوند. ولی انجام این امر در یک شب امکان پذیر نیست. پس فردی که رژیم لاغری می‌گیرد، باید صبر و حوصله فراوانی داشته باشد.

یک رژیم متعادل و مناسب رژیمی‌است که مقادیر بالایی میوه و سبزی و کربوهیدرات‌های پیچیده داشته باشد و مقدار چربی آن کم باشد و نیاز پروتئین بدن را تامین کند.
تنها راه غیر رژیمی‌بر طرف کردن چربی ران، لیپوساکشن ( برداشتن چربی اضافی بدن با عمل جراحی) است که علاوه بر مشکلات و هزینه فراوان، اثرش بسیار موقتی است و با پرخوری، ران‌ها مجدداً به حالت اولیه باز می‌گردند.در مورد ورزش هم باید عرض کنم که هیچ نوع ورزش خاصی وجود ندارد که چربی منطقه خاصی از بدن را از بین ببرد، بلکه عضلات آن قسمت را قوی می‌کند.

چگونه از شر این چربی‌ها خلاص شویم؟
یک شروع خوب برای این کار، دقت در میزان مصرف چربی‌ها و قندهاست. خیلی از افراد بر این عقیده اند که ما خیلی کم چربی مصرف می‌کنیم ولی حقیقت امر این است که بدون اینکه خودشان احساس کنند، خیلی بیشتر از نیازشان چربی مصرف می‌کنند. چون بسیاری از چربی‌های دریافتی ما در غذا مخفی است و ما متوجه نمی‌شویم که مقدار زیادی چربی مصرف کرده ایم.
مثلاً سس موجود در ساندویچ حداقل ۸ گرم چربی دارد یا یک مشت بادام زمینی ۲۶ گرم چربی دارد و یا یک فنجان شیر معمولی ۷ گرم چربی دارد. پس ما چربی را مصرف می‌کنیم بدون آنکه خودمان متوجه شویم.
ولی منظور ما این نیست که شیر و بادام زمینی را که دارای فواید زیادی هستند، مصرف نکنید. بلکه بایستی به مقدار کافی و لازم از این دو ماده غذایی و سایر خوراکی‌ها دریافت کنید. به این صورت که اگر در معرض چاقی هستید از لبنیات کم چربی ( حداقل ۳ لیوان در روز) و نیز آجیل به مقدار حساب شده استفاده کنید.
و در نهایت؛
برای آنکه اندامی‌متناسب داشته باشیم، همیشه باید مراقب آنچه که می‌خوریم باشیم و به طور منظم ورزش و نرمش کنیم.
 
پس بطور خلاصه می‌توان گفت:
۱) اجرای یک رژیم متعادل
۲) انجام تمرینات ورزشی ملایم
۳) داشتن صبر و حوصله فراوان


  • mohammad ahmadi


محققان هشدار می دهند که داشتن یک شکم بزرگ به معنای مشکل بزرگ برای سلامت شما می باشد.

آنها اطلاعات را از 11 مطالعه که شامل بیش از 600000 نفر در سراسر جهان بود بدست آوردند و متوجه شدند که افراد با دور کمر زیاد در معرض خطر مرگ در اثر بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، مشکلات ریوی و سرطان در سن جوانی بودند.

مردان مبتلا به دور کمر از 107/5 سانتی متر یا بیشتر با احتمال 50 درصد خطر مرگ و میر بیشتر نسبت به افراد با دور کمر کمتر از 87/5 سانتی متر بود که سبب 3 سال زندگی کمتر بعد از سن 40 سالگی در مردان می شود.

زنان مبتلا به دور کمر 92/5 سانتی متر یا بیشتر با احتمال 80 درصد خطر مرگ و میر بیشتر نسبت به افراد با دور کمر از 67/5 سانتی متر اینچ یا کمتر بود، که سبب پنج سال زندگی کمتر بعد از سن 40 سالگی در زنان می شود.

بر اساس این مطالعه، به گفته پژوهشگران برای هر 5 سانتی متر افزایش دور کمر، خطر مرگ با افزایش 7 درصد در مردان و 9 درصد در زنان همراه است.

ارتباط میان یک شکم بزرگ و افزایش خطر مرگ حتی در میان افرادی که شاخص توده بدن ( BMI ) در محدوده سالم است نیز دیده می شود، محققان دریافتند BMI برآورد چربی بدن بر اساس قد و وزن است.BMI یک اندازه گیری کامل نیست Cerhan گفت هدف اصلی باید جلوگیری از BMI بالا و دور کمر زیاد باشد برای آن دسته از بیماران که دارای دور کمر بزرگ هستند کاهش چند اینچ از طریق ورزش و رژیم غذایی می تواند مزایای مهم برای سلامت داشته باشد.

  • mohammad ahmadi

ورزشکاران تازه‌کار معمولا با مشکل استقامت روبرو هستند و نمی توانند فعالیت ورزشی خود را برای زمان طولانی ادامه دهند، مساله‌ای که شاید دلسردی را به دنبال داشته باشد، اما راه جادویی برای این کار وجود ندارد و بهترین راهکار ممارست در تمرین است.

هرچند برخی رشته های ورزشی در رده ی ورزش های استقامتی قرار نمی گیرند، اما استقامت یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در ورزش است، اما برخی به اشتباه آن را با آمادگی جسمانی مقایسه می کنند. هرچند این دو شباهت هایی با هم دارند، اما آمادگی جسمانی تفاوت هایی با استقامت دارد. پایگاه اینترنتی wikiHow راه هایی برای بالا بردن تدریجی استقامت بدن معرفی کرده است:

بدن انسان می تواند به شیوه ی زندگی غیرفعالانه و ساکن عادت کند. انرژی کم بر کارایی ذهنی و فیزیکی تاثیر می گذارد. بالا بردن استقامت برای بالابردن قدرت مفید است.

از راه های زیر می توان برای بالا بردن استقامت استفاده کرد:

۱_ برای خود هدف گذاری کنید. برای خود مشخص کنید که هدفتان چیست، بالا بردن انرژی، زیاد کردن حجم ماهیچه ها یا بالا بردن قدرت و استقامت.

۲_ برای خود یک برنامه ی ورزشی منطقی و قابل انجام تنظیم کنید. برای بالا بردن استقامت خود باید کم کم شروع کنید و به تدریج تلاش کنید تا به سطحی که می خواهید برسید.

۳_ ورزش خود را با پیاده روی آغاز کنید. پیاده روی توانایی قلبی و تنفسی شما را بالا می برد، در نتیجه میزان انرژی افزایش می یابد، عضلات خود را قوی کنید و شب خوب بخوابید.

۴_ کم کم پیاده روی خود را به دویدن تبدیل کنید. خیلی از افراد نمی دوند در حالی که دویدن بیشتر بر روی زانوها و مفاصل کار می کند. می توانید از راه رفتن سریع نیز استفاده کنید.

۵_ سعی کنید دوچرخه سواری کنید. خوب است که از ورزش هایی که برایتان لذت بخش هستند، استفاده کنید. اگر ورزشی را که انجام می دهید دوست داشته باشید، بیشتر در آن موفق خواهید بود.

۶_ شنا ورزش مناسبی است. شنا ورزشی است که تاثیرات منفی کمتری دارد و تمرین هوازی محسوب می شود.

۷_ سعی کنید مرزهای خودر ا رد کنید. هنگامی که فعالیتی را شروع می کنید متوجه می شوید که کم کم آسان می شود و حس بهتری خواهید داشت. این کار برای بالا بردن استقامت شما مفید است.

۸_ مسافت های طولانی را با ریتم مداوم پیاده بروید یا هر هفته یک کیلومتر بیشتر از هفته ی قبل دوچرخه سواری کنید. در شنا چند دور بیشتر طول استخر را شنا کنید.

۹_ دویدن تنها پاها را به کار نمی گیرد، بلکه بر روی قلب شما نیز کار می کند. دوی سرعت ۱۰۰ متر انجام دهید، ۱۰۰ متر بعد را سریع راه بروید و دوباره این کار را در طول دویدن تکرار کنید. اگر مسافت را نمی دانید، ۸۰ قدم بروید و ۱۱۰ قدم سریع راه بروید.

۱۰_ شیب حرکت را تغییر دهید. اگر می توانید سعی کنید بر روی یک سر بالایی بدوید، این کار سخت تر است. ابتدا ۲۰ دقیقه راه بروید، سپس اگر می توانید ۱۰ دقیقه بدوید. دویدن بر روی سر بالایی سخت تر است و نیاز به قدرت بیشتری دارد. اگر نمی توانید، این کار را متوقف کنید زیرا خود را مجروح خواهید کرد.

  • mohammad ahmadi

یک هورمون پلی پپتیدی است که مثل انسولین از ۷۰ اسید آمینه تشکیل شده است. این ماده یک هورمون آنابولیک است که عمدتا در کبد(هم چنین در بافت های محیطی) با تحریک هورمون رشد آزاد می شود.این هورمون مسئولیت بیشتر فعالیت های هورمون رشد(GH) از قبیل احتباس نیتروژن و سنتز پروتئین وهم چنین هیپرپلازی سلول عضله (افزایش در تعداد سلول های عضلانی) و میتوژنژ(رشد فیبرهای عضلانی جدید) را بر عهده دارد ,همینطور می تواند سبب هیپرتروفی عضله اسکلتی شود.

IGF و هورمون رشد بهم وابسته اند. پیش از این مشخص شده بود که سطح IGF و GH بطور چشمگیری در تمرینات ورزشی بالا می رود که این یک فاکتور اصلی در تاثیرات آنابولیک است.در بسیاری از مواقع ممکن است که از IGF به جای هورمون رشد استفاده شود.از اینرو این ماده برای رشد عضله لازم و کافی به نظر می رسد و هم چنین یک ضد کاتابولیک قوی است.

اثرات انابولیک IGF رابطه مستقیمی با مقدار پروتئین دارد وبرای نتیجه بهتر باید به مقدار کافی پروتئین بخورید. 
IGF ممکن است از منافع خاص به ورزشکاران وارد عمل می شود ، چون ممکن است توانایی ورزشکار را برای یادگیری مهارت های جدید و تکنیک های مربوط به ورزش خود را بهبود بخشد.این ماده تشکیل کلاژن و کمک به ترمیم غضروف را بهبود می بخشد و همینطور موجب تراکم مناسب استخوان و تنظیم تراکم ان می شود.IGF درورزشکاران و بدنسازانی که صدمه مفاصل را تجربه کرده اند مفید می باشد و به طور قابل ملاحضه ای موجب کاهش زمان بهبود و هم چنین افزایش قدرت در ناحیه بهبود یافته می شود.

IGF موجب افزایش ۱۵% توده عضلانی و ۱۴% افزایش قدرت به طور میانگین میشود.

یک وابستگی خیلی زیاد و عمل مشترک بین IGF و هورمون رشد و انسولین وجود دارد و کسانی که IGF و هورمون رشد را با هم استفاده کرده اند توده عضلانی بیشتری کسب کرده اند تا استفاده هر یک به تنهایی. علاوه بر این, یک احتمال هست که تستوسترون با همکاری هورمون رشد سبب افزایش سطح IGF در عضلات می شود و بهترین عملکرد هورمون رشد زمانی که در رابطه با هورمون تستوسترون استفاده می شود. هورمون رشد حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.

پس از اختلاط IGF-1 چه مدت پایدار میماند ؟ 
این پپتید معمولا پس از اختلاط ( آماده بودن برای تزریق ) به مدت 8 هفته پایدار می ماند .چون مقدار توصیه شده این محلول روزانه 50
mcg در روز است می توان به میزان مصرف چند روز را تهیه و به میزان مصرفه روزانه تزریق نمود و مابقی را در یخچال نگهداری نمود .

این پپتید بهتر است در چه محلولی مخلوط گردد ؟ 
تولید کنندگان پپتید
igf- 1 هیچ تفاوتی بین اختلاط این پپتید را با محلول های آب مقطر یا اسید استیک یا آب باکتریوستاتیک نمیدانند ، در نتیجه این پپتید را در هر یک از سه محلول که در دسترس دارید میتوانید مخلوط کنید .

IGF-1 را باید در عضله تزیرق کرد یا در چربی ؟ 
شما میتوانید بسته به نیاز خود آن را در هر کدام ( عضله یا چربی ) تزریق کنید و لیکن برای اینکه اثر دارو زودتر خود را نشان دهد بهتر آن است که پپتید را در عضله تزریق کنید .

چه زمانی و به چه میزان باید این دارو را تزریق کرد ؟ 
با توجه به نیمه عمر طولانی و مکانیزم عمل ای دارو ، زمان تزریق بسیار حیاتی است .با این حال تزریق آن قبل یا بعد از تمرین سنگین زمانی که گیرنده های عضلانی حساستر هستند بهترین زمان است .دوز این دارو معمولا 50
mcg در روز میباشد

چه مدت این پپتید را باید تزریق کنیم ؟ 
باید به مدت 4 هفته در یک زمان با همان مقدار توصیه شده استفاده کنید . سپس یک ماه از این دارو استفاده نکنید بعد دوباره پس از یک ماه دوباره از این دارو استفاده کنید .زیرا با عادت عضلات به تزریق دائمی حساسیت دریافت این پپتید توسط عضلات پائین آمده و تاثیر دارو را کمتر مینماید . بهتر است یک ماه از پپتید
IGF-1 و سپس یکماه از پپتید MGF استفاده کنید و دوره استراحت یکماه را قطع کنید .

آیا میتوان IGF-1 را با MGF تزریق کرد ؟ 
میتوان تزریق کرد ولی دوره تناوب یعنی استفاده 4 هفته از پپتید
IGF-1 و سپس استفاده 4 هفته از MGF بهتر است .

عوارض جانبی IGF- 1 چیست ؟

  1. هیپوگلیسمی ( کاهش قند خون )  : که این بخاطر این است که این پپتید شبه انسولین است .که این اثر را میتوان با مصرف کربوهیدرات ها جبران نمود .

  2. تورم عضلات  : این اثر برای مصرف بی رویه و بیشتر از دوز لازم ظاهر میشود که با کاهش مصرف و تزریق دوز مورد نیاز این عارضه حاصل نمیشود.

  • mohammad ahmadi

مشاهدات عینی و سرکشی در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی مختلف حاکی از گسترش روزافزون نشر اکاذیب در میان کاربران کشورمان است. متأسفانه بسیاری از کاربران به دلیل ناآشنایی با جرم بودن این عمل، اقدام به نقل مطالب کذب از منابع مختلف می‌کنند.

دکتر غلامرضا محمدنسل/جرم‌شناس و استاد دانشگاه

 برای آشنایی خوانندگان محترم با این عنوان مجرمانه و تبعات قانونی آن مواردی را در این خصوص به استحضار می‌رسانم:

1.       رکن قانونی جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای مصوب 5/3/88 - یا ماده 746 قانون مجازات اسلامی - است. به موجب این ماده «هر کس به‌قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به‌عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

2.        عمل مادی جرم می‌تواند از طریق انتشار مطالب کذب، در دسترس قرار دادن مطالب کذب، یا حتی نسبت دادن مطالب خلاف واقع باشد و برخلاف جرم تهمت و افترا لازم نیست که مطالب کذب نسبت داده شده مضمون مجرمانه داشته باشد بلکه همین‌که مطالب غیرواقعی باشد، برای تحقق عنوان مجرمانه کفایت می‌کند. مثلاً جدایی یک هنرمند از همسرش یا ادعای ساخت ویلا توسط وی که ابداً متضمن انتساب عمل مجرمانه به آن هنرمند یا بازیگر نیست، به‌صرف خلاف واقع بودن مشمول مجازات قرار می‌گیرد.
برای تحقق این جرم لازم نیست که ضرر مادی یا معنوی به بزه‌دیده وارد شده باشد بلکه صرف ارتکاب عمل توسط مرتکب یا مرتکبان کفایت می‌کند و در این خصوص شاکی خصوصی نیاز به ارائه مدرک برای اثبات ورود ضرر مادی یا معنوی به خود ندارد.

3.       لازم نیست که ناشر یا ارائه‌کننده اکاذیب یا نسبت دهنده اعمال خلاف واقع شخصاً آنها را تولید کرده باشد بلکه اقدام به بازنشر یا ارائه مطالب کذب به نقل از دیگران هم برای تحقق جرم کفایت می‌کند. این امر بخوبی از عبارت قانونگذار - رأساً یا به‌عنوان نقل‌قول - قابل برداشت است.

4.        برخی تصور می‌کنند برای تحقق این جرم باید مرتکب به کذب بودن مطالب منتشره خود آگاهی داشته باشد. هرچند که اصل تفسیر قوانین به نفع متهم اقتضا می‌کند که عمل نشر اکاذیب را در صورتی محقق بدانیم که مرتکب با علم و اطلاع به کذب بودن موارد اقدام به انتشار آنها کند لیکن به نظر می‌رسد این برداشت جای بحث و تأمل داشته باشد زیرا از تمرکز یکجانبه بر حفظ منافع بزهکار موجب بی‌عدالتی و غفلت از حقوق بزه‌دیدگان می‌شود و مخصوصاً با رواج نشر اکاذیب در فضای مجازی و نقل‌قول‌های کذب سایت‌های مختلف از یکدیگر و زنجیره طولانی این نقل‌قول‌ها عملاً شکات را در شناسایی و تعقیب منتشرکننده اولی خبر کذب دچار مشکل می‌کند و ثانیاً به نظر این‌جانب قانونگذار با ذکر عبارت - به‌طور مستقیم یا با نقل‌قول - تلاش داشته از دستاویز قرار دادن نقل‌قول برای انتشار اخبار کذب در جامعه جلوگیری کند. به نظر نگارنده علم به کذب بودن خبر ازنظر قانونگذار شرط تحقق جرم نبوده است بلکه عدم اطمینان و تحقیق در مورد صحت موارد منتشره قبل از انتشار برای تحقق جرم کفایت می‌کند.

5.        مجازات عادی مرتکبان این جرم علاوه بر اعاده حیثیت شاکی، محکومیت به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات خواهد بود. اما درصورتی‌که مرتکب یا مرتکبان از کارمندان و کارکنان اداره‌ها و سازمان‌ها یا نهادهای دولتی یا وابسته به دولت یا نهادهای عمومی و نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه - به‌تفصیل مقرر در ماده 26 قانون جرایم رایانه‌ای - یا از متصدیان یا متصرفان قانونی شبکه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی بوده و به سبب شغل خود مرتکب جعل رایانه‌ای شده باشند یا اینکه سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی مورداستفاده در نشر اکاذیب، متعلق به دولت یا نهادها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات عمومی باشند؛ یا درصورتی‌که نشر اکاذیب به‌صورت سازمان‌یافته یا در سطحی گسترده ارتکاب یافته باشد، مرتکب یا مرتکبان علاوه بر اعاده حیثیت به 16 ماه و یک روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی بیش از 26 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.

  • mohammad ahmadi

ال کارنیتین چیست و زمان و مقدار مصرف آن به چه شکل می باشد؟  آیا ال کارنیتین برای بدن ضرر هم دارد؟

 

کارنیتین یا ال-کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود. کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود. وظیفه اصلی آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد.

نام کارنیتین از ریشه ی لاتین کارنیس به معنی گوشت گرفته شده است که این انتخاب به دلیل آن است که منابع غذایی این ماده انواع گوشت و لبنیات می باشند.

سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی باشند. ال- کارنیتین یک دارو نیز می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

کارنیتین در واقع مواد مغذی ضروری موجود در بدن است که در حمل و نقل چربی به میتوکندری سلول، جایی که چربی ها میتواند به انرژی تبدیل بشوند به شما کمک می کند تا در بدن به شکل انرژی آزاد بشوند . ال کارنیتین می تواند به افزایش سوختن چربی در بدن شما کمک کند ، سطح انرژی شما را بالا ببرد وسلامت قلب شما ر ارتقاء  ببخشد.

ال کارنیتین به طور گسترده ای به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود چون قادر است چربی را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند. همچنین می تواند هوس های شما را  کاهش دهد و باعث افزایش انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن شما گردد. همچنین کارنیتین برای بالا بردن سلامت قلب در درمان و مدیریت آنژین ، آریتمی قلبی و بیماری های دیگر استفاده می شود. همچنین توسط ورزشکاران  برای ارتقاء استقامت درورزش ها استفاده می شود.

مقدار مصرف:

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

مزایای مصرف ال کارنیتین:

اثر چربی سوزی

تا ثیرات بر روی توده استخوان

اثرات آنتی اکسیدانی

بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

کمک به بیماران دیابتی

بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

کاهش وزن

بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

بیماری های کلیوی و دیالیز

ناباروری مردان

بهبود سندروم خستگی مزمن

بهبود بیماری جنون

کاهش استرس اکسیداتیو

عوارض جانبی ال- کارنیتین :

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حدداشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

مسائل ایمنی مربوط به ال کارنیتین  (موارد منع مصرف) :

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند. علائم و درمان کم کاری تیروئید را در مطلب دیگری بازگو کرده ایم.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیراال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ،شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل

  • mohammad ahmadi