Techniques track and field school

این وبلاگ متعلق به آکادمی دوومیدانی تکنیک سمنان با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد.

Techniques track and field school

این وبلاگ متعلق به آکادمی دوومیدانی تکنیک سمنان با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد.

این وبلاگ متعلق به مدرسه دوومیدانی تکنیک با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد .
در این سایت اطلاعات دوومیدانی - آموزش های تئوری مواد مختلف - اخبار و فیلم های دوومیدانی بروز رسانی می گردد .
تلفن تماس 09339026843
Mohammadahmadi4330@
Technique_academy@

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

انجام ورزش‌های قدرتی باعث سفت‌تر شدن عضلات ناحیه شکم و لگن می‌شود و باوجود اینکه کاهش وزنی انجام نمی‌شود

ورزش‌های موثر بر تغییر وزن و سلامت قلب و عروق، ورزش‌های استقامتی (هوازی) مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی سریع و شنا هستند.

 شما می‌توانید روزی ۲۰ دقیقه آهسته بدوید یا اینکه ۴۵ دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشید یا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری کنید.

البته بهتر است ورزش‌های استقامتی (هوازی) همراه با ورزش قدرتی انجام شوند تا عضلات بدنتان قوی‌تر شود و از طرفی توان انجام حرکت‌ها نیز افزایش یابد

انجام این دو نوع ورزش به همراه هم، علاوه بر اینکه باعث تناسب اندام می‌شود، از افتادگی پوست و عضله‌ها نیز پیشگیری می‌کند.


  • mohammad ahmadi


بر هم خوردن تعادل هورمون ها

نخوردن یک وعده غذایی در روز، هورمون کورتیزول رو در بدن افزایش می دهد و فرد دچار اضطراب می شود. 

همچنین، هورمون انسولین افزایش پیدا می کند و سپس به سرعت دچار افت می شود که در نتیجه قند خون نوسان پیدا کرده و دچار بی ثباتی می شود.


بروز مشکلات گوارشی

بدن ما برای فعالیت نیاز به انرژی دارد. اگر وعده غذایی رو حذف کنیم، بدن به مواد مورد نیاز برای تأمین انرژی و فعالیت دسترسی ندارد. 

مصرف سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده در طول روز، برای عملکرد صحیح متابولیسم و سیستم گوارشی بدن، ضروری است


ذخیره چربی در بدن

خوردن وعده های غذایی باعث گیج شدن بدن ما می شود. 

بدین معنی که بدن فکر می کند که ما دچار قحطی زدگی شده ایم. 

بنابراین، برای اینکه ما رو از خطر قحطی حفظ کند، به جای مصرف چربی های بدن، اونها رو در بدن ذخیره می کند. 

  • mohammad ahmadi


چرا زنان بعد از ازدواج چاق میشوند؟

 اکثر دختران، قبل از ازدواج، برای آنكه در شب عروسی خوش اندام‌تر بوده و عروس زیباتری باشند به افراد غیر متخصص پناه برده و با اجرای  رژیمهای  غیر اصولی  وزن‌شان بطور چشمگیری موقتاً كاهش پیدا كند.

ولی چون بدنشان بر مبنای انرژی بسیار پایین تنظیم می‌شود و از طرف دیگر نظر به اینكه چنین رژیمی برای مدت طولانی قابلیت اجرا ندارد لذا بعد ازدواج و به محض آنكه به برنامه غذایی عادی خود باز گردند، وزنشان به شدت بالا رفته و علاوه بر آن، دچار سستی، خستگی، بی‌حوصلگی و افسردگی (ناشی از كاهش قندخون)  می‌شوند

 ضمناً عوارض مهم دیگری نیز گریبانگیر آنان خواهد شد، زیرا رژیم‌های لاغری ناكافی، شخص را مبتلا به سوءتغذیه و عوارض ناگوار ناشی از آن می‌نماید.


  • mohammad ahmadi

استفاده از پروتئین زود جذب

 بعد از تمرین بدن نیازمند مقدار زیادی پروتئین برای بازیابی بافت های آسیب دیده خود میباشد پروتئین های زودجذب مانند گوشت مرغ و گوشت قرمز بدون چربی ,سفیده تخم مرغ ,شیر کم چرب از غذاهای گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس و... به هیچ عنوان مصرف نفرمایید


استفاده از کربوهیدرات زود جذب

 فرقی نمی کند که شما دارای تیپ بدنی اکتومورف،مزومورف و یا اندومورف باشید . در وعده غذایی بعد از فعالیت ورزشکار حتما باید کربوهیدرات زود جذب وجود داشته باشد . زیرا بعد از انجام یک فعالیت سخت و سنگین ذخایر گلیکوژن خالی میشوند و بدن برای ترمیم بافت های خود به کربوهیدرات ها نیاز دارد پس از کربوهیدرات ها نهراسید و آنها را به وعده غذایی بعد تمرین خود بیفزایید


کربوهیدرات های زودجذب شامل:

موز

سیب زمینی

برنج سفید

انواع آبمیوه های طبیعی

به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن 0.8 گرم کربوهیدرات زود جذب بعد از تمرین میل نمایید


استفاده از چربی ها بلافاصله بعد از تمرین شاید بزرگترین اشتباهیست که یک ورزشکار میتواند انجام دهد!

 چربی ها به دلیل دیرهضم بودن باعث به تعویق افتادن جذب سایر مواد و عدم تغذیه به موقع عضلات میشود بهتر است چربی ها را در وعده های دور از تمرین مصرف نمایید

چربی ها به دو دسته اشباع و غیر اشباع تقسیم بندی میشوند که متاسفانه چربی ها مظلوم واقع شده اند و همه به یک دید بد به آنها نگاه میکنند!

  • mohammad ahmadi


مسابقات آزاد دوومیدانی جانبازان و معلولین ایران با نام دهه کرامت در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران با حضور 31 استان و بیش از 120 ورزشکاردوومیدانی در مواد مختلف برگزار گردید . تیم دوومیدانی سمنان متشکل از آقایان هادی عرب کلاس T47 , آقای محمد حسین صوفی آبادی در کلاس T47 ماده 5000 متر و آقای مرتضی بیرقی کلاس T57 ماده پرتاب نیزه نشسته و در بخش بانوان خانم مریم مددی در کلاس F55ماده پرتاب نیزه و با مربیگری آقای محمد احمدی حضور داشتند . 

در پایان این مسابقات آقای هادی عرب با زمان 27.03 در ماده 200 متر در دوکلاس 46و47 به مقام دوم و نشان نقره دست یافت همچنین اقای محمد حسین صوفی آبادی در ماده 5000 با زمان 21 دقیقه به مقام نخست و مدال طلا دست پیدا کرد . در پرتاب نیزه نشسته آقای مرتضی بیرقی با پرتابی معادل 15 متر رتبه ششم این مسابقات را کسب نمود . 

در بخش بانوان تنها نماینده سمنان خانم مریم مددی توانست در پرتاب نیزه نشسته با پرتابی به مساقت 9 متر به نشان طلا دست یابد . 

دوندگان سمنانی در ادامه این مسابقات  که در دو مرحله دیگر برگزار خواهد شد شرکت خواهند نمود . همچنین این دوندگان تمرینات مستمر خود را برای حضور هر چه قدرتمند تر در مسابقات قهرمانی کشور مهرماه انتخابی لندن 2017 ادامه می دهند . 

  • mohammad ahmadi

مسابقات مدارس کشور از تاریخ 15 مرداد لغایت 20 مرداد در شهرکرد برگزار گردید . در این مسابقات تیم مدارس متوسطه نوبت دوم استان با دو شرکت کننده و تیم مدارس متوسطه نوبت اول با 4 شرکت کننده و در مجموع 6 ورزشکار در این مسابقات حضور پیدا کردند . در ماده 3000 متر متوسط اول آقای رضوانی حائز رتبه اول و نشان طلا گردید . در ادامه آقای علی غریب در متوسطه دوم و در ماده 1500 متر به مدال نقره دست یافته و آقای محسن کرمی نیز در همین ماده و در رده متوسطه اول به مقام چهارم بسنده نمود . 
در ماده پرتاب وزنه آقای مهدی احمدی در متوسطه دوم به مقام چهارم دست پیدا کردند . آقایان علی محمدیان در 400 متر با کسب رتبه 12 و آقای امین همتی در 200 متر با کسب رتبه 15 به کار خود پایان دادند . 
در مجموع تیم دوومیدانی استان سمنان با کمترین شرکت کننده بهترین نتیجه ممکنه را ازآن خود نمودند . قابل توجه مسئولین که در هر دو رده تیم ها می توانستند 6 سهمیه خود را به مساقات اعزام کنند که با عدم موافقت مسئولین استان سمنان تیم کاملی از استان به مسابقات اعزام نشد . 
  • mohammad ahmadi


وقتي يوسين بولت در مسابقه نهايي دوي 100 متر المپيك پكن به ركورد كمتر از 9.7 ثانيه رسيد، دنيا با شگفتي به او نگريست. بولت به موفقيتي رسيد كه بسياري از كارشناسان دووميداني فكرش را هم نمي‌كردند و منتظر بودند دست‌كم يكي دو دهه بعد دونده‌اي بيايد و چنين ركوردي را كسب كند.


يك سال بعد بولت كاري بزرگ‌تر انجام داد و عنوان اولين دونده‌اي در تاريخ ورزش را به دست آورد كه 100 متر را در كمتر از 9.6 ثانيه دويده بود. چنين نمايش خيره كننده‌اي به دانشمندان انگيزه داد تا بروند و مطالعه كنند كه نهايت سرعت انسان چقدر مي‌تواند باشد.

در سال 2008 موسسه ورزش فرانسه بر اساس تحقيقي به اين نتيجه رسيد كه ركوردهاي دووميداني تا سال 2060 همچنان شكسته خواهند شد و پس از آن به‌ندرت پيش مي‌آيد كه ركوردي شكسته شود. 

اين موسسه به تجزيه و تحليل 3260 ركورد جهاني پرداخت كه از المپيك 1896 تا به حال در دووميداني شكسته شده است. بر مبناي اين تحقيق در اولين دوره المپيك نوين ورزشكاران با 75 درصد توان بالقوه خود رقابت كردند، در حالي كه در المپيك 2008 پكن آنها با 99 درصد توان خود در مسابقات شركت و مبارزه كردند. 

پس از المپيك پكن چند موسسه و دانشگاه كار بررسي ساختار بدني بولت و ركوردهايش را آغاز كردند. دانشگاه كورنل يكي از مراكز علمي بود كه تحقيقي جامع را در خصوص ركورد 9.69 ثانيه بولت در المپيك پكن انجام داد و نتايج آن را منتشر كرد. 

دانشمندان دانشگاه كورنل در تحقيق خود آوردند كه بولت در پكن مي‌توانست 100 متر را در 9.55 ثانيه بدود. نبود رقيب جدي سبب شده بود كه در مترهاي پاياني مسابقه، اين دونده جامائيكايي از آهنگ سرعت خود بكاهد. دانشمندان در همان سال 2008 پيش‌بيني كردند بولت قادر است روزي از مرز 9.5 ثانيه پايين‌تر بيايد.

فرانس بوش، استاد بيومكانيك دانشگاه فونتيس هلند و متخصص ارشد دووميداني اعتقاد دارد بسياري از پيش‌بيني‌ها كه براساس آمار و داده‌هاي رياضي انجام مي‌شود، غلط از آب درمي‌آيد. او تاكيد كرده است: كسي نمي‌داند كه مرز توانايي‌هاي انسان تاكجاست.

بنابراين بياييم و بگوييم دونده‌اي 100 متر را در 9.5 ثانيه مي‌دود و پس از آن انسان هرگز نخواهد توانست سريع‌تر از اين بدود، درست نيست. اگر همه پيش‌بيني‌هايي را كه تا به حال شده خوب بررسي كنيد، مي‌بينيد همه آنها تنها برجنبه‌هاي كوچكي از سرعت انسان انجام شده‌اند. 

بوش استدلال مي‌كند كه در سريع دويدن عوامل گوناگوني دخيل‌ هستند. قدرت عضلات يكي از آنهاست. واقعا نمي‌دانيم قدرت يك دونده سرعتي تا چه ميزان افزايش مي‌يابد. قد، طول گام‌ها، ساختار بدن و حتي مسائل روحي ـ رواني در سريع‌تر دويدن نقش دارند.

بوش حرف‌هايش را چنين ادامه مي‌‌دهد: هنوز بايد خيلي چيزها بياموزيم. تحقيقات در مراحل اوليه است. بايد ساليان سال صبر كنيم تا درباره راز سرعت انسان بيشتر بدانيم. خيلي مانده تا به جواب برسيم. ما فقط داريم به پرسيدن سوال‌هاي درست نزديك مي‌شويم. به اعتقاد بوش اگر يوسين بولت تكنيك خود را اصلاح كند، به زماني كمتر از 9.58 ثانيه كه ركورد جهاني اوست، خواهد رسيد. البته تكنيك او از ديگر دوندگان دوهاي سرعت بهتر است و دونده‌اي قوي‌تر به شمار مي‌آيد. دونده‌اي كه تكنيك و قدرت كم دارد، وقتي مثلا پاي راستش به زمين برخورد مي‌كند، بدن او نيز به سمت راست متمايل مي‌شود. در حالي كه بولت با زدن يك پا به زمين به سمت ديگر متمايل مي‌شود و در واقع پاي ديگرش به پرواز درمي‌آيد تا در مسافتي دورتر به زمين برسد.

اگر به دويدن او خوب دقت كنيد، پي مي‌بريد كه او در مقايسه با ديگر دوندگان قادر است نيرويش را سريع‌تر به زمين وارد كند و اين وضع به دويدن جهشي او كمك مي‌كند. بوش اعتقاد دارد سرعت مقوله پيچيده‌اي است و در افراد مختلف متغير است. حتي مايكل جانسون كه ركورددار دوي 200 متر جهان بود نمي‌تواند بگويد تكنيك مطلوب براي يوسين بولت چيست؟

بوش توضيح مي‌دهد كه در دوهاي سرعت امروز گام‌هاي كشيده اهميت زيادي دارد. او دونده فرانسوي را مثال مي‌زند كه اولين سفيدپوستي است كه 100 متر را در زماني كمتر از 10 ثانيه دويده است. بوش مي‌گويد: كريستوف لوماتره نمونه خوبي براي مطالعه است. بولت دونده‌اي بلندقد با گام‌هاي كشيده است.

لوماتره نيز مثل اوست. لوماتره زياد قدرتمند و عضلاني نيست. او در تمرينات بدنسازي در سالن، در دو ضرب 60 كيلوگرم و در يك ضرب 45 كيلوگرموزنه مي‌زند كه افراد معمولي نيز كه براي آمادگي جسماني و سلامت ورزش مي‌كنند، در همين حد وزنه مي‌زنند. اما مي‌بينيد كه او نيز مانند بولت بسيار سريع است و سرعت او مثل بن جانسون بر قدرت استوار نيست. شايد در آينده ساختار بدني جديدي را ببينيم كه عامل اصلي سرعت بيشتر و ركوردها پايين‌تر شود. بايد صبر كرد.

دانشمندان دانشگاه آمستردام بر اين باورند كه نحوه قرار داشتن عضلات در اسكلت انسان در سريع دويدن او نقش اساسي دارد. بررسي‌ها تنها به دوي 100 متر و ديگر دوهاي سرعت محدود نمي‌شود. دانشمندان حتي درباره سرعت دوندگان استقامت پرداختند. كنه نيسا بكه له، ركورددار دوهاي 5 و 10 هزار متر جهان و قهرمان جهان و المپيك در اين 2 ماده، بارها بر مبناي سرعت خود قهرمان شده است.

او در بسياري از مسابقات تا يك دور مانده به پايان يا نفر اول نبود يا اين‌كه پا به پاي او ديگر دوندگان مي‌دويدند. اما دور آخر را چنان سريع مي‌دويد كه رقيبان با اختلاف فاحش از او عقب مي‌افتادند. هايله گبرسلاسي، ركورددار دوي ماراتن جهان نيز نمونه خوبي است. وقتي او در سال 2008 در مسابقه ماراتن برلين ركورد جهاني 2 ساعت و 3 دقيقه و 59 ثانيه را كسب كرد، دانشمندان به بررسي اين سوال پرداختند. آيا انسان قادر است مسافت 42 كيلومتر و 195 متري دوي ماراتن را در زماني كمتر از 2 ساعت بدود.

پاسخ كويل، يكي از استادان برجسته تربيت بدني و بيومكانيك ورزش اين است: علم مي‌گويد انسان ماراتن را در مدتي كمتر از 2 ساعت خواهد دويد و من فكر مي‌كنم در آينده دوندگان به ركورد يك ساعت و 58 دقيقه در دوي ماراتن خواهند رسيد. موضوع مهم اين است كه دوندگان بدانند انرژي خود را در طول مسير چگونه مصرف كنند. بهترين دوندگان در مقايسه با دوندگان متوسط، 30 درصد كمتر انرژي مصرف مي‌كنند. علت را نمي‌دانيم. يكي از علت‌ها شايد اين باشد كه دوندگان برجسته، توانايي مصرف اكسيژن به ميزان بالا دارند، در حالي كه اسيدلاكتيك كمي توليد مي‌كنند. كويل مي‌گويد ركورد يك ساعت و 58 دقيقه بر مبناي داده و اطلاعات موجود قابل دسترسي است. اما به هر حال بايد اطلاعات بيشتري به دست آيد و مطالعات گسترده‌تري انجام شود. شايد براساس مطالعات جديد و علمي‌تر اعلام شود كه انسان قادر خواهد بود دوي ماراتن را خيلي سريع‌تر بدود. 

به اعتقاد كويل، گبرسلاسي 37 ساله دونده‌اي نيست كه بتواند دوي ماراتن را در زماني كمتر از 2 ساعت بدود. زيرا سن او اجازه چنين كار بزرگي را نمي‌دهد. اما سامي وانجيرو قهرمان دوي ماراتن المپيك پكن شايد بتواند به اين مرز برسد. او در المپيك 2008 پكن ركورد 2 ساعت و 6 دقيقه و 32 ثانيه را در ماراتن به دست آورد و ركورد قبلي المپيك را كه در سال 1984 ثبت شده بود، حدود 3 ثانيه كاهش داد. 

وانجيرو در سال 2008 تنها 21 سال داشت. بنابراين او سال‌هاي زيادي را پيش رو دارد كه به اوج دوران ورزشي‌اش برسد و ركوردي استثنايي در دوي ماراتن به دست آورد.


  • mohammad ahmadi

اسیدلاکتیک (در مقادیر زیاد) معمولاً در طول تمرینات سخت و نفس گیر تشکیل می گردد. مقدار زیاد اسیدلاکتیک در عضلات می تواند منجر به گرفتگی عضلانی گردد. سلولهای عضلانی پس از انجام ورزش و فعالیتهای شدید، به علت عدم داشتن فرصت کافی برای استفاده از اکسیژن، در نتیجه مصرف انرژی و سوخت و ساز،” اسید لاکتیک” تولید می کنند. تجمع این ماده در عضلات ، باعث ایجاد درد می شود، که ممکن است تا 48 ساعت ادامه یابد و به تدریج با جذب “اسید لاکتیک”، درد عضلات نیز کاهش یابد.

داشتن نسخه ورزشی مناسب و علمی می تواند از تجمع شدید اسید لاکتیک در بدن جلوگیری نماید. ورزشکاران با بالا بردن آستانه بی هوازی در بدن خود می توانند تولید این ماده را در بدن خود کاهش داده و کارایی ورزشی خود را بالا ببرند. اگر چه آستانه بی هوازی برای هر فرد ثابت است اما با تمرین مناسب می توان آنرا تغییر داد.

عادات تغذیه ای مناسب (مصرف مایعات به میزان کافی قبل- حین و بعد از تمرین و مصرف مواد غذایی با شاخص قندی بالا بعد از تمرین) و روشهای خاص ورزشی (شدت و فرکانس مناسب ورزش) می تواند از تولید این ماده تا حدی جلوگیری نماید. گرفتن دوش گرم بعد از تمرین نیز اگر چه بطور مستقیم در کاهش اسید لاکتیک اثری ندارد، اما موجب رفع خستگی و احساس شادابی شده و جریان خون پوستی را بالا می برد.

  • mohammad ahmadi