Techniques track and field school

این وبلاگ متعلق به آکادمی دوومیدانی تکنیک سمنان با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد.

Techniques track and field school

این وبلاگ متعلق به آکادمی دوومیدانی تکنیک سمنان با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد.

این وبلاگ متعلق به مدرسه دوومیدانی تکنیک با مدیریت مربی بین المللی دوومیدانی آقای محمد احمدی می باشد .
در این سایت اطلاعات دوومیدانی - آموزش های تئوری مواد مختلف - اخبار و فیلم های دوومیدانی بروز رسانی می گردد .
تلفن تماس 09339026843
Mohammadahmadi4330@
Technique_academy@

نسبت سهم مراحل موثر در دوهای سرعت

دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۳ ق.ظ

نسبت درصدی مراحل  تاثیر گذار بر دوهای سرعت به شرح ذیل می باشد : 

1-     زمان عکس العمل یا واکنش ( 1%)

2-     اثرگذاری بر تخته استارت یا جداشدن (5%)

3-     شتاب گیری (64%)

4-     حفظ حداکثر سرعت ( 18%)

5-     کاهش سرعت (12%)



با نگاهی اجمالی به نمودار بالا میتوانیم براحتی پی ببریم که چرا مربیان دوهای سرعت تمرکز خود را بر روی شتاب گیری و حداکثر سرعت می کذارند . اما این نمای کلی نمیتواند بیانگر این موضوع باشد که هر مرحله قبل تاثیر صد درصدی بر مرحله بعد خواهد داشت مثلا زمان عکس العمل بهتر بر زمان شتاب گیری دونده سرعت خیلی موثر خواهد بود یا اینکه اگر در فاز شتاب گیری از حداکثر انرژی خود استفاده کنید در نتیجه در مرحله حفظ سرعت و کاهش سرعت نتیجه کلی بهتری خواهید داشت .

زمان عکس العمل ( Reaction time)

زمان اولین عکس العمل عضلانی که دونده به محض شلیک شدن تپانچه از خود بروز میدهد را زمان عکس العمل یا واکنش می نامند . زمان واکنش ضعیف تاثیرات متفاوتی را برای دونده 100 متر بهمراه خواهد داشت و یکی از انها شتاب گیری با صرف انرژی بیشتر خواهد بود .

جدا شدن از تخته استارت ( Block Cliearance )

نکاتی که در این مرحله باید رعایت نمود :

1-     حالت بیومکانیکی مناسب در موقعیت استارت به منظور فراهم کردن بیشترین قدرت جهت غلبه بر اینرسی .

2-     حداکثر نیرو جهت جداشدن از تخته استارت و ایجاد بیشترین سرعت اولیه توسط دونده سرعت .

جدا شدن از تخته استارت پیش زمینه مرحله بعدی خواهد بود .

شتاب گیری (Speed of Efficient Acceleration)

دوندگان سرعت در فاصله 30 تا 40 متری به حداکثر شتاب خواهند رسید . (این مورد برای دوندگان 100 متر صادق خواهد بود ) . با این حال امروزه شاهد هستیم دوندگانی چون یوسین بولت و تایسون گی برای رسیدن به حداکثرشتاب مسافتی بیش از 60 متر را طی میکنند .

حفظ حداکثر سرعت ( Maintenance of Maximum Velocity )

این مرحله ترکیبی از تواتر گام , طول گام برداری و زمان تماس با زمین منجر به حفظ حداکثر سرعت شده ودونده در این شرایط در بهترین حالت سرعت خواهد بود .

کاهش شتاب ( Lessened Degree of Deceleration)

این مرحله به فاز شتاب منفی جهت کاهش سرعت نیز معروف است  .  عامل موثر در این مرحله میزان خستگی ناشی از زمان تماس پاها با زمین می باشد . ریلکس ماندن در این حالت و نیز تمرکز بر حرکت بهینه دستها و بازوها در کنار توان پاها از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد .

نویسنده : Tom Tellez

ترجمه : محمّد احمدی

  • mohammad ahmadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی